07 Zgłasza się na Cobrze i Texas Instrument

  • Ekran startowy z gry 07 Zgłoś się

„07 Zgłoś Się”, doskonała gra dla ośmiobitowych komputerów Atari, zmierza pewnym krokiem na komputery Cobra i kalkulatory Texas Instrument TI-84 Plus!

Gra Adama „Muffy” Sokołowskiego i Krzysztofa „Kaza” Ziembika ma szansę ukazać się w wersji na komputery Cobra i kalkulatory Texas Instrument TI-84 Plus! Wersja na Atari została wydana w 2017, pod patronatem Instytutu Pamięci Narodowej. Premiera gry miała miejsce na zlocie Silly Venture w Gdańsku, mieście bliskim sercu każdego atarowca. Gra wzbudziła bardzo pozytywne emocje i dostała dobre recenzje. Nie jest to pierwsza produkcja nawiązująca do przygód porucznika Borewicza, lata temu, właściciele ZX Spectrum mogli wcielić się w rolę dzielnego funkcjonariusza MO dzięki grze… „07 Zgłoś Się”. Tak, gra dla Atari to port z gumiaka.

Gry tekstowe / paragrafowe lata swojej świetności mają już dawno za sobą, ale dalej istnieje spora grupa wiernych fanów. Ich urok odkryłem dzięki grze Dreszcz, autorstwa Jacka Ciesielskiego, wydanej w 1987. Gra była publikowana na łamach czasopisma „Razem” i wydana nakładem wydawnictwa Ultima jako samodzielny zeszyt. Potem pojawił się „Mózgprocesor”, który był pierwszą grą tego typu w którą grałem na komputerze. Wykopanie wiosła na plaży zajęło mi kilka dni, kto próbował ten wie o co chodzi 😉

Screen z gry 07 Zgloś Się

Komputer Cobra

Dawno temu, w Ameryce, Jobs sprzedawał komputery, które trzeba było składać samemu. W PRL nie byliśmy gorsi i mieliśmy projekt Cobra. Żeby stać się właścicielem tego cacka wystarczyło kupować czasopismo Audio-Video, które w latach 1984-1985 publikowało schematy i oprogramowanie niezbędne do budowy Cobry. To były czasy, kiedy oprogramowanie drukowano w gazetach lub nadawano nocą na falach radiowych Rozgłośni Harcerskiej. Trzeba było odłączać zasilanie od lodówek, bo nagłe uruchomienie agregatu powodowało spore uderzenie prądowe na sieć. To mogło zakłócić działanie radioodbiornika wyposażonego w odtwarzacz kaset, który nagrywał soft. Wieczorem, przed operacją nagrywania, można było wysłuchać w radio informacji o stopniu zasilania i stanie wody na Zawichoście, żeby upewnić się, że nagrywanie przebiegnie bez problemów.

Komputer Cobra

Komputer Cobra

Cobra była wzorowana na ZX 81, ale nie była z nim kompatybilna. W chwili ukończenia publikowania projektu przez Audio-Video, konstrukcja była już nieco przestarzała:

  • procesor ZiLOG Z80A 3,25 MHz,
  • pamięć RAM: od 16 do 48 KB na układach 4116 o pojemności 16 kb albo 4164 o pojemności 64 kb,
  • pamięć ROM: 2KB,
  • pamięć masowa: magnetofon kasetowy; prędkość zapisu/odczytu 300 i 1200 bitów na sekundę,
  • pamięć obrazu: 1KB
  • grafika: tylko tryb znakowy – zestaw 64 znaków z możliwością rozszerzenia do 256,
  • tekst: 32 × 24 znaków, 8×8 pikseli
  • kolory: 1 (biały i czarny, z możliwością rozszerzenia do 8 poziomów jasności)
  • dźwięk: jeden kanał
  • porty: PIO 1x74S412 (wejście-obsługa klawiatury/magnetofonu)
  • urządzenie wejścia-wyjścia
    • podstawowe:
      • klawiatura kontaktronowa
      • monitor: telewizor
      • pamięć masowa: magnetofon kasetowy
    • dodatkowe:
      • port drukarki:
        • D-100
        • Seikosha GP-500A
        • dalekopis
      • pamięć masowa: stacja dyskietek 5 1/4″ 360 kB
  • oprogramowanie:
    • system operacyjny: Monitor w pamięci stałej
    • język programowania: Basic, asembler, disasembler, język maszynowy
  • data opracowania: 1984–1986

Jak wyglądał komputer Cobra? Tak jak chciał jego właściciel. Obudowa była najmniejszym zmartwieniem. Trzeba pamiętać, że w tamtych czasach zdobycie elementów potrzebnych do budowy takiego komputera graniczyło z cudem. Szacuje się, że powstało kilkadziesiąt sztuk. Jedna z nich jest w posiadaniu Rafała „rj1307” Jankowskiego, który podjął się stworzenia portu „07 Zgłoś Się” dla komputera Cobra. Pan Rafał aktywnie rozwija bazę oprogramowania dla Cobry, jest autorem ponad 20 gier na tą platformę! Miłośnikom retro polecam śledzić wątek poświęcony Cobrze na forum elektroda. Na blogu dobreprogramy, jest ciekawy artykuł na temat historii Cobry.

Kalkulator Texas Instrument TI-84 Plus

Kalkulator Texas Instrument TI-84 Plus

Liczydło na wypasie! Specyfikacja techniczna mocno przewyższa Cobrę:

  • procesor: ZiLOG Z80 15 MHz
  • pamięć ROM:

    • Plus Edition: 1 MB
    • Silver Edition: 2 MB
  • pamięć RAM: 128 KB
  • wyświetlacz:
    • tekst: -16-×|8| znaków
    • grafika 96 (0-95) ×64 (0-63) px, mono LCD

TI-84 Plus można programować w TI-BASIC i assemblerze Z80. Kalkulatory mnie nie kręcą, ale z kronikarskiego obowiązku wypada wspomnieć, że to cudo potrafi więcej niż może się wydawać. Na TI-83 Plus powstał port… DOOM. Grzesiek Gałęzowski podjął się stworzenia portu „07 Zgłoś Się” dla kalkulatora TI-84 Plus, w planach jest również wersja dla osób niewidomych na Androida.


„(…) Chodzi o przeniesienie gry „tekst” i grafiki. By na kalkulatorze można było zagrać podobnie jak na Atari lub ZX-Spectrum. Powstaje też wersja audio dla osób niewidomych na Android. W tym przypadku też nie chodzi o konwersję dosłowną oprogramowania lecz gry obdartej z tego co niewidoczne dla gracza. (…) Niestety automatyczna konwersja grafiki się nie sprawdza i będę musiał to zrobić ręcznie. (…) Podobna sytuacja jaką mieliśmy przy „Janku”, gdzie Kaz musiał ręcznie poprawiać rysunki dla Atari ST. Kod będzie napisany od nowa bez wglądu na ten kod z Atari. Tak jak pisałem w tym przypadku liczy się kontent a nie wierność przenoszenia kodu źródłowego. (…) Tak, jest Z80 i to pracujący z większą częstotliwością niż w ZX Spectrum. Ale nie widzę potrzeby by przy tak prostej grze bawić się w przenoszenie kodu. Kod jest od zera napisany. Problem jest z grafikami. Przez brak kolorów niektóre rysunki są wysoko nieczytelne. Jeżeli ręcznie nie będzie się dało uzyskać odpowiednich rezultatów przy przenoszeniu grafiki to usunę te grafiki mniej czytelne.”

07 Zgłoś Się – Gejmplej w 4K!

Zobaczcie na własne oczy jak as MO rozpracowuje Aferzystę na Atari w 4K. Na Commodore tego nie ma!

 

Grę „07 Zgłoś Się” w wersji na Atari można pobrać z archiwum oprogramowania na stronie atarionline.pl. Tekst powstał na podstawie publikacji zamieszczonych na atarionline.pl i elektroda.pl.

By |2018-10-18T12:32:37+00:00Sierpień 26th, 2018|Categories: Retro Granie|0 Comments