Canon EOS R – nowy gracz na rynku aparatów bezlusterkowych.

Canon oficjalnie zaprezentował nowy aparat: Canon EOS R. Jest nowy bezlusterkowiec, są nowe szkła i jeden slot na karty pamięci. Byliście zawiedzeni nową serią aparatów Nikona i z niecierpliwością czekaliście, aż Canon zaskoczy wszystkich i zmiecie konkurentów z rynku? No to jeszcze poczekacie.


Canon EOS R

Od lat w fotografii nie działo się tyle co przez ostatni miesiąc. Mieliśmy, co prawda, premierę topowego Sony α9, i zacnie wycenionego α7r, który za sprawą parametrów technicznych i świetnej ceny stał się hitem, ale to byłoby na tyle. Kilka dni temu Nikon zaprezentował system Z, a teraz Canon dołącza do producentów pełnych klatek bez lustra. Nowy system, nowe mocowanie obiektywu, kronikarze przeżywają uniesienia jakich nie doświadczyli w tym stuleciu.
Aparat Canon EOS R bez obiektywu
Canon EOS R wprowadza nowy system mocowania obiektywów, średnica gwintu to 54mm. Duża sprawa bo ostatnia taka zmiana miała miejsce… 31 lat temu. Sensor to klasyk: CMOS 30,3mpx, 36x24mm z filtrem dolnoprzepustowym. Rozumiem potrzebę zostawiania miejsca na przyszłe apgrejdy, ale nowy rewolucyjny system z kilkuletnim sensorem to jak Biskupin przy San Francisco. Aparat robi 8 zdjęć na sekundę w trybie ciągłym, ale tylko 5 z ciągłym AF (max 47 plików RAW). Canon EOS R wypada tu nieco gorzej niż Canon 5D Mark IV, który robi 7 zdjęć na sekundę z ciągłym AF. Liczba aktywnych punktów AF jest OGROMNA: 5655. Nie mam zielonego pojęcia co to w praktyce oznacza, bo chyba nikt nie chce wybierać jednego z 5655 punktów podczas sesji. Możliwe, że Canon EOS R będzie oferował pogrupowane, albo powiększone punkty, dzięki czemu będzie z tego jakiś praktyczny pożytek.  Na korpusie zabrakło miejsca dla joysticka AF i pokrętła PASM.
Tył aparatu Canon EOS R.
Oczywiście autofokus korzysta z systemu DualPixel, a Canon twierdzi, że jest to jego najszybsze wcielenie. Elektroniczny wizjer ma rozdzielczość 3.69 miliona punktów, 100% pokrycie i powiększenie rzędu x0.76. Puszka (bez baterii) waży 580 gram i jest uszczelniona. Niestety, w korpusie nie ma stabilizacji obrazu (IBIS). Canon stawia na stabilizowane obiektywy, co w mojej ocenie (klienta pstrykacza) jest dużym błędem. Tym bardziej, że dwa z czterech nowych obiektywów dla EOS R nie mają wbudowanej stabilizacji… Canon Way®
Ararat Canon EOS R z zamontowanym obietrywem, widok z góry.

Nowe obiektywy dla Canona EOS R

Canon oferuje cztery nowe obiektywy:

  • Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM,
  • Canon RF 50mm f/1.2L USM,
  • Canon RF 24–105mm f/4L IS USM,
  • Canon RF 28–70mm f/2L USM,

Nowością jest dodatkowy pierścień do którego można przypisać wybraną przez siebie funkcję.

Canon EOS R – Parametry Techniczne

Dobrze, zobaczmy jak wygląda tabela parametrów technicznych nowego Canona EOS R:

  
MATRYCA
Typ matrycyCMOS 36 × 24 mm
Łączna liczba pikseli31,7 megapiksela
Współczynnik proporcji obrazu3:2
Filtr dolnoprzepustowyTak
Czyszczenie matrycyTak
PROCESOR
Procesor obrazuDIGIC 8
OBIEKTYWY
Mocowanie obiektywuRF (obiektywy EF i EF-S można zamocować przy użyciu adaptera Mount Adapter EF-EOS R,
Control Ring Mount Adapter EF-EOS R,
Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R; obiektywy EF-M nie są kompatybilne)
AUTOFOKUS
TypSystem detekcji fazy z matrycą światłoczułą (technologia CMOS Dual Pixel AF)
System/punkty AFZ obszarem 88% w poziomie i 100% w pionie
Zakres pracy funkcji AFOd -6 do 18 EV (temp. 23°C, czułość ISO 100)
Tryby AFOne Shot
Servo AF
Wybór punktu AFWybór automatyczny: twarz+śledzenie
Wybieranie ręczne: 1-punktowy AF (rozmiar ramki AF można zmienić)
Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF do 4 punktów (góra, dół, lewo, prawo)
Wybieranie ręczne: rozszerzenie punktu AF o otaczające punkty
Wybór ręczny: strefowy AF (wszystkie punkty AF podzielono na 9 stref ostrości)
Wybieranie ręczne: wielkostrefowy AF (poziomy)
Wybieranie ręczne: wielkostrefowy AF (pionowy)
Oświetlenie wspomagające AFEmitowane przez wbudowaną diodę LED lub opcjonalną, specjalną lampę Speedlite
EKSPOZYCJA
Tryby pomiaruBieżący pomiar przy użyciu matrycy światłoczułej (384 strefy)
(1) Pomiar wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF)
(2) Pomiar skupiony (około 6,1% wizjera na środku)
(3) Pomiar punktowy: centralny pomiar punktowy (około 2,7% wizjera na środku)
Pomiar połączony z polem AF jest niedostępny
(4) Pomiar centralnie ważony uśredniony
Zakres pomiaru jasnościOd -3 do 20 EV (temp. 23°C, ISO 100, pomiar wielosegmentowy)
Blokada AEAutomatyczna: blokada AE zostaje uruchomiona po ustawieniu ostrości
Ręczna: uruchamiana przyciskiem blokady AE w trybach P, Av, Fv, Tv i M
Korekcja ekspozycji+/-3 EV z przyrostem co 1/3 lub 1/2 stopnia (możliwość połączenia z automatyczną sekwencją naświetlania)
Sekwencja naświetlania+/-3 EV z przyrostem co 1/3 lub 1/2 stopnia
Fotografowanie bez migotaniaTak. Migotanie wykrywane przy częstotliwości 100 Hz lub 120 Hz. Maksymalna szybkość serii zdjęć może ulec zmniejszeniu
Czułość ISOAutomatycznie 100–40000 (z dokładnością do 1/3 lub całego stopnia)
Rozszerzona czułość ISOL: 50; H1: 51200; H2: 102400
MIGAWKA
TypSterowana elektronicznie migawka szczelinowa i dyskretny odczyt danych z matrycy CMOS
Szybkość30-1/8000 s (z dokładnością do 1/2 lub 1/3 stopnia), tryb Bulb (Pełny zakres czasów otwarcia migawki. dostępny zakres zależy od trybu fotografowania)
Spust migawkiMiękki spust elektromagnetyczny
BALANS BIELI
UstawieniaAWB (priorytet światła otoczenia / priorytet bieli), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, żarówki, białe światło fluorescencyjne, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawienie temperatury barwowej
Korekcja balansu bieli:
1. Niebieski/bursztynowy +/-9
2. Purpurowy/zielony +/-9
WIZJER
Typ0,5-calowy kolorowy wizjer EVF OLED
Liczba punktów3,69 mln punktów (1280 × 960)
Pole widzeniaOkoło 100%
PowiększenieOkoło 0,76x
Korekcja dioptriiOd -4 do +2 m-1 (dioptria)
LCD
TypClear View LCD II o przekątnej 8,01 cm (3,15 cala) i rozdzielczości około 2,1 mln punktów
Pole kryciaOkoło 100%
Kąt widzeniaOkoło 170° w pionie i poziomie
PowłokaZapobiegająca plamieniu. Zastosowano wzmocnione szkło
Regulacja jasnościRęczna: siedem poziomów regulacji
Regulacja odcienia koloru: 4 ustawienia
DotykTryb pojemnościowy: funkcje menu, szybkie nastawy, obsługa odtwarzania i widok powiększony. Wybieranie punktu AF w przypadku zdjęć i filmów; migawka dotykowa dostępna w przypadku fotografowania w przypadku zdjęć.
LAMPA BŁYSKOWA
TrybyAutomatyka błysku E-TTL II, pomiar ręczny
Synchronizacja1/200 s
Korekta ekspozycji lampy+/-3 EV w krokach co 1/3 z lampami Speedlite z serii EX
Blokada ekspozycji lampyTak
Synchronizacja błysku z drugą kurtynąTak, za pomocą lampy Speedlite
Gorąca stopka / złącze PCTak/tak, za pomocą modelu Uchwyt pionowy BG-E22
FOTOGRAFOWANIE
TrybyZdjęcia: inteligentna scena auto, elastyczna preselekcja AE, programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny, Bulb i własny (3 opcje)
Film: inteligentna scena auto, programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, Bulb i własny (3 opcje)
Przestrzeń kolorówsRGB i Adobe RGB
Tryby migawkiPojedyncze, szybka seria zdjęć, wolna seria zdjęć, pojedyncze ciche zdjęcia, samowyzwalacz (2 s+zdalne wyzwalanie, 10 s+zdalne wyzwalanie)
Seria zdjęćMaks. około 8 kl./s szybkość utrzymywana przez 100 obrazów JPEG, 47 obrazów RAW, 78 obrazów C-RAW Maks. 5 kl./s ze śledzeniem AF
PLIKI - ZDJĘCIA
Typ zdjęćJPEG: 2 opcje kompresji
RAW: RAW, C-RAW i Dual Pixel RAW (14 bitów, oryginalny RAW firmy Canon, wersja 3)
Zgodność ze standardem Exif 2.31 i DCF (Design rule for Camera File system) w wersji 2.0
Zgodność ze standardem Digital Print Order Format (DPOF) w wersji 1.1
Rozmiar obrazówJPEG:
Format 3:2 (L, RAW, C-RAW) 6720 × 4480, (M1) 4464 × 2976, (S1) 3360 × 2240, (S2) 1696 × 1280
1,6x (współczynnik wycinka kadru) (L) 4176 × 2784, (S2) 2400 × 1600
Format 4:3 (L) 5952 × 4480, (M1) 3968 × 2976, (S1) 2976 × 2240, (S2) 2112 × 1600
Format 16:9 (L) 6720 × 3776, (M1) 4464 × 2512, (S1) 3360 × 1888, (S2) 2400 × 1344
Format 1:1 (L) 4480 × 4480, (M1) 2976 × 2976, (S1) 2240 × 2240, (S2) 1600 × 1600
FILMOWANIE
Typ filmuWideo MP4: 4K (16:9) 3840 × 2160, Full HD, HD
MPEG4 AVC/H.264 o zmiennej (średniej) szybkości transmisji bitów; dźwięk: Linear PCM
Rozmiar filmu4K (16:9) 3840 × 2160 (29,97, 25, 24, 23,98 kl./s) wewnątrz- i międzyklatkowe
Full HD (16:9) 1920 × 1080 (59,94, 50, 29,97, 25, 23,98 kl./s) wewnątrz- lub międzyklatkowe
Full HD (16:9) 1920 × 1080 HDR (29,97, 25 kl./s) międzyklatkowe
Full HD (16:9) 1920 × 1080 (29,97, 25) wersja light, międzyklatkowe
HD (16:9) 1280 × 720 (119,9, 100 kl./s) wewnątrzklatkowe
Próbkowanie kolorów (nagrywanie wewnętrzne)4K – YCbCr4:2:0 (8 bitów)
Full HD / HD – YCbCr 4:2:0 (8 bitów)
Długość filmu4K i Full HD – maks. długość 29 min i 59 s (z wyjątkiem filmów z dużą prędkością nagrywania). Brak limitu wielkości pliku (4 GB) w przypadku karty exFAT CF
Filmy z dużą prędkością nagrywaniaFilmy MOV: HD – 1280 × 720, 100 lub 119,9 kl./s
Nagrywane jako filmy w zwolnionym tempie (1/4 szybkości)
Maksymalny czas nagrywania jednej sceny: maks. 7 min i 29 s
Bitrate4K (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p): ALL-I: około 480 Mb/s
4K (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p): IPB: około 120 Mb/s
Full HD (59,94p/50,00p): ALL-I: około 180 Mb/s
Full HD (59,94p/50,00p): IPB: około 60 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p): ALL-I: około 90 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p): IPB: około 30 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p): IPB (lekka): około 12 Mb/s
HD (119,9p/100,0p): ALL-I: około 160 Mb/s
HD (59,94p/50,00p): ALL-I: około 80 Mb/s
HD (59,94p/50,00p): IPB: około 26 Mb/s
HD (29,97p/25,00p): IPB: około 13 Mb/s
Gniazda mikrofonuTak
Wyświetlacz HDMIZewnętrzny
Wyjście HDMITak
Ustawianie ostrościDual Pixel CMOS AF z wykrywaniem twarzy i śledzeniem AF, Movie Servo AF Ręczne ustawianie ostrości
ISO4K – automatyczna: 100–12800, H: 25600, H: 32000, H1: 51200, H2: 102400
Full HD / HD – automatyczna: 100–25600, H: 32000, H1: 51200, H2: 102400
INNE
Odporność na pył i wilgoćTak
ŁĄCZNOŚĆ
Wi-FiIEEE802.11b/g/n; tylko pasmo 2,4 GHz
BluetoothTak
NFCNie
INTERFEJS
HDMIHDMI mini (typ C, zgodne z HDMI-CEC)
wejście mikrofonuMini-jack stereo
wejście audioMini-jack stereo
wejście słuchawkoweMini-jack stereo
KARTY PAMIĘCI
Liczba slotów1
Rodzaj obsługiwanych kartSD/SDHC/SDXC i UHS-II
ZASILANIE
AkumulatoryAkumulator litowo-jonowy LP-E6N (dostarczony) / LP-E6
Żywotność akumulatoraOkoło 370 zdjęć (temp. 23°C)9
Około 350 (temp. 0°C)
Zasilanie i ładowarkiŁadowarka LC-E6E (dostarczona), zasilacz AC-E6N i przyłącze zasilacza DR-E6, zestaw zasilający AC Adapter Kit ACK-E6N/ACK-E6, samochodowa ładowarka akumulatorów CBC-E6, zasilacz USB EC809
WYMIARY
Wymiary (szer. × wys. × dł.)135,8 × 98,3 × 84,4 mm
Masa (sam korpus)Około 580 g (660 g z kartą i baterią)

Właściwie to trudno ocenić ten aparat na „sucho”. Parametry techniczne w normie, szału nie ma. Wpadki? Są dwie i to duże. Pierwsza: brak IBIS, druga to 1.7 krop na pełnej klatce + tylko 30fps w 4K. Skoro Canon nie chciał oczarować fotografów to pomyślałem, że bierze na celownik ludzi od vlogów, jakichś amatorów wideo.

W siedzibach Sony i Panasonic słychać właśnie strzelające korki od szampana.


Możliwe, że zbyt surowo podchodzę do nowego Canona, ten aparat ułatwi robienie wspaniałych zdjęć, to bardzo dobry aparat, to świetnie wykonany aparat, to… taki nudny aparat. Gdyby nie było na nim napisu Canon i gdyby nie miał za sobą Canonowej szklarni, stanowiłby pewnie obiekt niewybrednych żartów ze strony posiadaczy Sony i Panasonica, o Fujifilm nie wspominając. Myślę, że zarówno Nikon jak i Canon zbudowali sporo szumu w okół premier swoich nowych systemów. Poprzeczka była ustawiona wysoko, bardzo wysoko, wielu miało nadzieję na coś absolutnie rewolucyjnego. Na coś, co sprowadzi Sony do parteru i ustanowi nowy standard. Niestety, musimy jeszcze trochę poczekać.

By |2018-09-07T06:34:59+00:00Wrzesień 6th, 2018|Categories: Fotografia|0 Comments